SOVA onderbouwing les 1 t/m 4

Les 1: Henk als klasgenootje

In les 1 wordt Henk voorgesteld als klasgenootje.

Jezelf voorstellen is één van de onderwerpen die in de sociale vaardigheid (sova) trainingen voorbijkomt.

SOVA-les-1.JPG

Figuur 1 Onderwerpen die in een sova training aan bod kunnen komen (Kaptein, 2017)

 

Les 2: Henk mag niet meespelen

De tweede les is gebaseerd op de STIP methode. Eén van de tussendoelen van het einddoel ‘omgaan met een taak’.

SOVA-les-2.JPG

 Figuur 2 Tussendoelen van het einddoel 'omgaan met een taak' uit de STIP handleiding (Blakenburg, 2005)


Les 3: Henk krijgt een compliment

De derde les is ook gebaseerd op de STIP methode. Hierbij is de vaardigheid van de leerkracht van belang. Aan de hand van het voorbeeld dat wordt gegeven in de STIP methode, is er een les ontwikkeld waarbij Henk de leerkracht kan helpen met het bevorderen van een positief zelfbeeld.

 

Het geven en krijgen van een compliment komt ook terug in de onderwerpen die aan bod kunnen komen tijdens de sova training.

SOVA-les-3-1.JPG

Figuur 3 'Bevorderen van een positief zelfbeeld' uit de STIP methode (Blakenburg, 2005)

SOVA-les-3-2.JPG

 Figuur 4 Leerkrachtvaardigheid 'het goede voorbeeld geven' uit de STIP methode (Blakenburg, 2005)


SOVA-les-3-3.JPG

Figuur 5 Onderwerpen die in een sova training aan bod kunnen komen (Kaptein, 2017)

 

Les 4: Henk gaat online

De les is gebaseerd op een interview met Dhr. Kordaat, docent groep 8 van basisschool De Piloot. Mevr. Duijvenboden, sova-docent van De Piloot, heeft positieve feedback gegeven op deze les.

De les is actueel en sluit aan bij de leefwereld van kinderen in de bovenbouw (van basisschool De Piloot).

Bibliografie
 
Blakenburg, K. (2005). Algemene Handleiding STIP.

 Kaptein, M. (2017, mei 6). Sociale vaardigheden: wat zijn dat precies en hoe kan een training helpen? https://www.depsycholoog.nl/sova- training/#7