SOVA onderbouwing les 1 t/m 4
Les 1: Henk als klasgenootje
In les 1 wordt Henk voorgesteld als klasgenootje.
Jezelf voorstellen is één van de onderwerpen die in de sociale vaardigheid (sova) trainingen voorbijkomt.

Figuur 1 Onderwerpen die in een sova training aan bod kunnen komen (Kaptein, 2017)
Les 2: Henk mag niet meespelen
De tweede les is gebaseerd op de STIP methode. Eén van de tussendoelen van het einddoel ‘omgaan met een taak’.

Figuur 2 Tussendoelen van het einddoel 'omgaan met een taak' uit de STIP handleiding (Blakenburg, 2005)
Les 3: Henk krijgt een compliment
De derde les is ook gebaseerd op de STIP methode. Hierbij is de vaardigheid van de leerkracht van belang. Aan de hand van het voorbeeld dat wordt gegeven in de STIP methode, is er een les ontwikkeld waarbij Henk de leerkracht kan helpen met het bevorderen van een positief zelfbeeld.
Het geven en krijgen van een compliment komt ook terug in de onderwerpen die aan bod kunnen komen tijdens de sova training.

Figuur 3 'Bevorderen van een positief zelfbeeld' uit de STIP methode (Blakenburg, 2005)

Figuur 4 Leerkrachtvaardigheid 'het goede voorbeeld geven' uit de STIP methode (Blakenburg, 2005)

Figuur 5 Onderwerpen die in een sova training aan bod kunnen komen (Kaptein, 2017)
Les 4: Henk gaat online
De les is gebaseerd op een interview met Dhr. Kordaat, docent groep 8 van basisschool De Piloot. Mevr. Duijvenboden, sova-docent van De Piloot, heeft positieve feedback gegeven op deze les.
De les is actueel en sluit aan bij de leefwereld van kinderen in de bovenbouw (van basisschool De Piloot).
Bibliografie
Blakenburg, K. (2005). Algemene Handleiding STIP.
Kaptein, M. (2017, mei 6). Sociale vaardigheden: wat zijn dat precies en hoe kan een training helpen? https://www.depsycholoog.nl/sova- training/#7