Les 4 - HENK gaat online (bovenbouw)

Lesdoel: Online rekening houden met elkaar.

Tijd: 45 minuten

Introductie
Deze les gaat over de manier van omgaan met elkaar in de online wereld.

Werkvorm
image.png

Henk heeft van zijn ouders een mobieltje gekregen. Op dit mobieltje kan Henk online praten met zijn vrienden.

 

image.png Blij

image.png
Hoe voelt Henk zich nu?
Waarom is Henk blij?
Wie heeft zich ook wel eens zo gevoeld?
Waarom voelde jij je zo?

 

image.png
Henk krijgt op zijn nieuwe mobieltje een berichtje binnen van een onbekend persoon. In dit berichtje staat: ‘’Henk je bent stom en je ziet er gek uit’’.

 

image.png Verdrietig Hoe voelt Henk zich nu?

image.png
Waarom voelt Henk zich verdrietig?
Wie heeft dit ook wel eens meegemaakt?
Hoe voelde jij je toen?

 

 image.png
Henk weet niet zo goed wat hij met dit berichtje aan moet.


image.png
Wat kan Henk nu het beste doen? Reageren, negeren of blokkeren?

Reageren:       Wat zou Henk moeten reageren?

Negeren:         Wat was er gebeurt als Henk het berichtje had genegeerd?

Blokkeren:       Wat was er gebeurt als Henk de onbekende persoon had geblokkeerd?

 

image.png Vrije keus (keuze(s) baseren op reactie van de groep)

image.png
Henk heeft gekozen om het berichtje te negeren en daarna de persoon te blokkeren. Wat kan Henk nu doen om niet meer boos/verdrietig te zijn?

 

image.png Blij

Afsluiting
De komende tijd extra aandacht besteden aan online pesten door hier ten eerste naar te vragen en door te vragen, om inzicht te krijgen in wat er online gedaan wordt door kinderen. Vervolgens is het van belang de kinderen te laten weten dat ook hierover gepraat kan worden.