Les 1- HENK als klasgenootje

 Lesdoel: Henk voorstellen aan de klas.

 Tijd: 45 minuten

 Introductie
De eerste les met Henk dient als introductieles. Hierbij komt aan bod hoe we ons aan anderen voorstellen.

 Werkvorm

 image.png Wanneer je een nieuw iemand ziet, stellen wij ons netjes voor. Dit kan je doen door te zeggen hoe je heet, bijvoorbeeld: hallo, mijn naam is naam leerkracht. Stellen jullie je eens voor aan degene naast je.

 

image.pngLeerlingen oefenen met het voorstellen aan elkaar.

image.png Vandaag hebben wij een nieuw klasgenootje.

  image.png Slapen

 image.png Dit is Henk. Henk is er vandaag voor het eerst.

 image.png Verdrietig

 

 image.png
Volgens mij voelt Henk zich een beetje verdrietig, omdat hij nog niemand kent in deze klas. Wat doe je als iemand nieuw is in de klas? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat Henk niet meer verdrietig is in deze klas?

image.png
Laten we onszelf voorstellen aan Henk, zodat hij niet meer verdrietig hoeft te zijn.

 image.png Leerlingen stellen zich één voor één voor aan Henk.

 image.png Blij

image.png Henk is blij, want nu kent hij iedereen!

 

 Afsluiting

Nu Henk iedereen uit de klas kent is het tijd voor een spelletje. De les wordt afgesloten met een Henk-spel.

 

 image.png Henk-spel: Wat is er anders?

Voor dit spel verlaten twee kinderen de klas. Terwijl zij weg zijn worden er drie dingen veranderd in de klas. Eén van die dingen kan een emotie van Henk zijn. Hiermee trigger je de kinderen om goed op te letten hoe Henk zich voelt vóórdat zij de klas uit gaan, maar ook als ze terugkomen in de klas.

De kinderen komen terug te klas in en wijzen de dingen die zijn veranderd. Vervolgens gaan twee andere kinderen de klas uit en worden er weer nieuwe dingen veranderd.

Wanneer het goed gaat kunnen er ook meer dingen veranderd worden.